![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_c020bb56874b40b9b73df1a3065a3c4b~mv2.jpg/v1/fill/w_484,h_249,q_90/02386b_c020bb56874b40b9b73df1a3065a3c4b~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_f368a8112f3b4734b73390d27494eb0a~mv2.png/v1/fill/w_484,h_283,q_90/02386b_f368a8112f3b4734b73390d27494eb0a~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_7250ea31d7874bebb0c1f0bf905816e2~mv2.png/v1/fill/w_484,h_339,q_90/02386b_7250ea31d7874bebb0c1f0bf905816e2~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_f84e404e68e14d169519da8bf6d056b3~mv2.png/v1/fill/w_484,h_301,q_90/02386b_f84e404e68e14d169519da8bf6d056b3~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_fefbc1a7cea34e88a6262874c34c48f0~mv2.png/v1/fill/w_484,h_352,q_90/02386b_fefbc1a7cea34e88a6262874c34c48f0~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_5da1abe465d9480189a6fdc7a9dba815~mv2.png/v1/fill/w_484,h_991,q_90/02386b_5da1abe465d9480189a6fdc7a9dba815~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_5ada2db5901f4782a2bc50f05b9694ed~mv2.png/v1/fill/w_484,h_245,q_90/02386b_5ada2db5901f4782a2bc50f05b9694ed~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_8821ec43ab484e2d895aca742c6efed3~mv2.png/v1/fill/w_484,h_340,q_90/02386b_8821ec43ab484e2d895aca742c6efed3~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_cbe8ade1bbc24f26a2159df093a7a094~mv2.png/v1/fill/w_484,h_308,q_90/02386b_cbe8ade1bbc24f26a2159df093a7a094~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_5751b2c3857b42e0a2af3a1602c06281~mv2.png/v1/fill/w_484,h_287,q_90/02386b_5751b2c3857b42e0a2af3a1602c06281~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_0317729ac8b4491c9c588453e4725724~mv2.gif/v1/fill/w_484,h_249,q_90/02386b_0317729ac8b4491c9c588453e4725724~mv2.gif)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_5c7bd25895e14dd9b7d882c891d01b33~mv2.jpg/v1/fill/w_484,h_303,q_90/02386b_5c7bd25895e14dd9b7d882c891d01b33~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_6b3bb7d995554dd287dc2521d626e8c1~mv2.jpg/v1/fill/w_484,h_303,q_90/02386b_6b3bb7d995554dd287dc2521d626e8c1~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_7ca8c2bd1d5a4fa288d231f5c46a74e6~mv2.jpg/v1/fill/w_484,h_646,q_90/02386b_7ca8c2bd1d5a4fa288d231f5c46a74e6~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_cc9bf1e42fff4f83be3054bfa3cebdd8~mv2.png/v1/fill/w_484,h_333,q_90/02386b_cc9bf1e42fff4f83be3054bfa3cebdd8~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_81d932c2202f4b6c8caad325461c5632~mv2.png/v1/fill/w_484,h_333,q_90/02386b_81d932c2202f4b6c8caad325461c5632~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_7cb867f6ef0d4e4791fbe0fa249b941d~mv2.png/v1/fill/w_484,h_333,q_90/02386b_7cb867f6ef0d4e4791fbe0fa249b941d~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_3679ea0094294450a00e5a0869cae000~mv2.png/v1/fill/w_484,h_333,q_90/02386b_3679ea0094294450a00e5a0869cae000~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_12e29b5cd0f64be588ac54e07aeb8c90~mv2.png/v1/fill/w_484,h_333,q_90/02386b_12e29b5cd0f64be588ac54e07aeb8c90~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_7e0a29dc53244cabace37a2654f3ddca~mv2.png/v1/fill/w_484,h_333,q_90/02386b_7e0a29dc53244cabace37a2654f3ddca~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_593cb01d19734fe8950f405c7270466d~mv2.png/v1/fill/w_484,h_333,q_90/02386b_593cb01d19734fe8950f405c7270466d~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_b1bad49b79db449ab3a229a61b8f0d7b~mv2.png/v1/fill/w_484,h_333,q_90/02386b_b1bad49b79db449ab3a229a61b8f0d7b~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/02386b_1a8e7a6a27124f52920e101c99d341c6~mv2.png/v1/fill/w_484,h_333,q_90/02386b_1a8e7a6a27124f52920e101c99d341c6~mv2.png)
PAMÁTNÍK ZÁMEČEK V PARDUBICÍCH, 2017
Koncept nové expozice a návrh úprav nejbližšího okolí NKP Zámeček v Pardubičkách, místa nacistického popraviště, kde byli v rámci Heydrichiády v roce 1942 vedle řady dalších obětí zavražděni také obyvatelé obce Ležáky.
Důvod, proč bylo nacisty zřízeno popraviště právě na tomto místě, nespočívá jen v jeho tehdejším situování v rámci vojenského areálu a výjimečné morfologii terénu, ale také v jeho odlehlosti a sevřenosti. Ostatně nacházelo se až za střelnicí na samém konci areálu obklopeno lesem.
Poválečný vývoj lokality i úpravy místa související s jeho přeměnou v pietní území ovšem mnohé z těchto vlastností postupně zastřely. Souvislosti se vytratily. Nejen, že došlo k odtržení popraviště od Larischovy vily, ale změnilo se i místo samotné. Pískový val za pomníkem je zarostlý křovím a méně znatelný. Naopak zalesněný pás přerušila nástupní plocha a parkové úpravy.
Popraviště je tak dnes obnažené a na první pohled není příliš zřejmé, proč se temné události z léta 1942 odehrály zrovna zde a ne někde jinde. Nepomáhá ani různorodá estetická úroveň jednotlivých stávajících prvků. Schází důstojnost.
Zatímco odlehlosti dosáhneme po výstavbě sousedního průmyslového areálu a obytné čtvrti jen stěží, navrátit se k původní sevřenosti lze. Prvním krokem je tedy odstranění stávajících parkových úprav a objektu expozice, zrušení hlavního přístupu do území z ulice Odbojářů, obnova pískového valu a dosázení lesa v místech, kde se nacházel v době poprav. Zmizí tak současná neuchopitelná rozlehlost.
Odstranění stávajícího oplocení propojuje areál památníku se sousedním parkem a umožňuje vznik nového přístupu potvrzením jeho hlavní osy, resp. jejím prodloužením k ulici Průmyslová. Odrazovým můstkem nové kompozice se pak stává pomník jako součást jednotící linie, která provádí návštěvníka po území, a která kromě něho integruje také expozici, pamětní desku i terénní stupně na sezení při pietních akcích.
Expozice je umístěna z větší části v zemi, vklíněna mezi stromy. Nechce konkurovat pomníku. Ztrácí se pod zelenou střechou přecházející plynule v okolní louku. Stává se spíše landartem než skutečným domem. Přístupná je po rampě, která rozvíjí téma zídek a využívá je pro ztvárnění zářezu / jizvy / šrámu, které si místo navždy ponese. Do stěny rampy jsou vyryta jména 194 obětí.
Vlastní expozice je koncipována jako okružní a charakterovou různorodost jejích částí podporuje odlišnost jednotlivých výstavních prostor (proporce, světlá výška) a dále střídání světla a tmy. Okruh začíná v kinosále, pokračuje místností s plakátem o zákazu rozhlasu. Poté se návštěvník ocitá ve světlém obývacím pokoji s knihami, aby se následně opět ponořil do tmy a po úzké rampě sešel do kobky s exponáty gestapa a předměty z popraviště. Následně se opět vynořuje při pročítání osudů obětí a biografií zločinců, aby poté prošel venkovním labyrintem či sledoval dokumenty ve vedlejší místnosti a nakonec se vrátil do světlého foyer.
Průmyslový areál odtrhl popraviště a Larischovu vilu. Obnova poslední cesty popravených v její původní trase je proto v současnosti nemožná. Navrhujeme tedy alespoň symbolické propojení v podobě "mizející" pěšiny, která vede v místech, kudy přicházely oběti, a která se ztrácí v trávě směrem ke zdi průmyslového areálu. Stejnou úpravu navrhujeme provést i u Larischovy vily. Třeba jednoho dne dojde k jejich skutečnému propojení...
autor: Jan Žalský, Vít Podráský
spolupráce: Monika Jasioková, Lenka Milerová,
Tomáš Nováček, Vojtěch Tecl, Max Lipovský
místo: Pardubice, Česká republika
datum: 2017
fotografie: Tomáš Souček
média: hodnocení poroty, iDNES